Dat smaakt! Proeverij Werkplekleren met leertechnologie

 

Proeverij

Vol verwachting ging ik afgelopen vrijdag samen met twee collega’s naar CSS Breda voor een Proeverij Werkplekleren met leertechnologie onder leiding van Karin Donkers. Samen met professionals van KPO Roosendaal hebben we deze middag kunnen proeven aan verschillende leertechnologieën waarmee  onderwijsorganisaties het samen leren kunnen versterken.  Voor ons, adviseurs Marant, was het belangrijk om te ervaren hoe zo’n Proeverij valt in het onderwijs.  De opgediende hapjes leertechnologie smaakten op zich goed. Maar losse hapjes maken nog geen maaltijd. Werkplekleren met leertechnologie omvat een nieuwe samen-leercultuur, dat laat zich niet gemakkelijk opdienen.

Wat is werkplekleren met leertechnologie?

Samen werken aan goed onderwijs vraagt een sterk onderwijsteam. Een team dat samen op zoek gaat naar oplossingen voor uitdagingen in deze moderne tijd. Een team dat op basis van gelijkwaardigheid kennis deelt, elkaar aanspreekt en feedback geeft. Het leren van professionals vindt op de werkplek plaats, in interactie met collega’s. Met nieuwe leertechnologie kun je dit nog beter mogelijk maken. We noemen deze nieuwe manier van werken en leren: werkplekleren met leertechnologie.

Voorgerecht

Tijdens de lunch en de introductie worden we meegenomen in de veranderende wereld van leren en leertechnologie.  We onderzoeken met een opdracht de verschillen tussen formeel en informeel leren? En wat heeft dit dan met werkplekleren te maken? Gaandeweg wordt het duidelijk. Op de werkplek vindt vooral informeel leren plaats, in de praktijk met collega’s, soms doelgericht en vaak ook niet. Informeel leren vereist onderwijskundig leiderschap om een open en constructieve leercultuur te creëren.  Als daarbij ook nog leertechnologie wordt inzet, kun je het samen leren op of m.b.t. de werkplek nog meer versterken.

Hoofdgerecht

We proeven aan Birdy, een sociale elektronische leeromgeving voor het onderwijs. Deze ELO kan ingezet worden voor professionals, teams van leerkrachten of directeuren, maar even goed voor leerlingen (klassen 7 en 8). Het ziet er aantrekkelijk uit en is echt ingericht om kennis (interessante websites, artikelen en praktijkkennis) te delen en van elkaar te leren d.m.v. feedback. En, wat is nu het verschil met de huidige praktijk, waarin je bijvoorbeeld informatie met elkaar deelt via e-mail of in een teamvergadering? Leren met Birdy kan elk moment, wanneer het jou schikt. Je hoeft dus niet te wachten op een bijeenkomst met collega’s. In veel organisaties wordt informatie op verschillende plekken opgeslagen en wordt niet/weinig feedback gegeven. Op Birdy staat alle ‘leer’ informatie overzichtelijk bij elkaar. En, je hebt verschillende mogelijkheden om het leren van elkaar d.m.v. feedback te sturen, met berichten, leervragen etc.  Op deze manier heb je geen papier meer nodig.

Dan het volgende hapje: De Toekomstscan. Met deze scan krijg je een beeld van de eigen organisatie in een veranderende samenleving. Aanwezigen vullen een deel van de Toekomstscan in. Hoe zit dat eigenlijk bij ons, vragen de tweetallen zich af. Aan de reacties meer ik dat dit gerecht deelnemers bewust maakt van de manier waarop de eigen organisatie leiding geeft aan veranderingen en het leren en ontwikkelen mogelijk maakt.

BeeldtafelTot slot worden we uitgenodigd aan een beeldtafel voor het onderdeel: Beeldend Trainen. Dat is hip!  We bekijken een video over werkplekleren en leertechnologie.  Vervolgens selecteren we samen momenten waarin de argumenten voor/tegen werkplekleren het best zichtbaar worden.  Vanzelf raken we in gesprek met elkaar om de gekozen momenten te onderbouwen en met elkaar te bepalen wat we het belangrijkste vinden.  Een actieve werkvorm waarmee je met collega’s een betekenisvolle dialoog kan voeren over de visie of de praktijk van je eigen onderwijs. We zien toepassingen genoeg!

Nagerecht

Een hele belevenis, zo’n Proeverij. De ervaringen moeten nog even zakken. Het is zo veelomvattend! Wie gun ik ook zo’n Proeverij? Even denken….

Wil je ook een Proeverij meemaken? Schrijf je in op de website van Marant.

Heb je vragen naar aanleiding van de Proeverij, neem gerust contact met me op. Dan help ik je verder.

 

 

Senior adviseur bij onderwijsadviesbureau Marant | Blogger | Passie voor samen leren | kind-ouders-school | leren van de toekomst | Ouderbetrokkenheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*